איך מוציאים צו פינוי מדירה?

אנשים נוטים לחשוב שאם הנכס שייך להם ואם השוכר אינו מוצא חן בעיניהם ניתן לפנות אותו בהקדם ולהכניס במקומו שוכר חלופי. ובכן לא רק שאין זה מהלך פשוט, אלא גם אם השוכר מפר התחייבות, משמע לא טורח לשלם שכ"ד ואף מפריע לשכנים, הרי שגם אז המשכיר נשאר בעמדה נחותה. מדוע? כי דיירים לא כ"כ קל לפנות, ואף החוק אינו ממהר לסייע. כיצד אם כן בכול זאת מוציאים צו פינוי מדירה? להלן מדריך שחשוב להכיר:

שלבים מקדימים לצו פינוי

ראשית נציין שצו פינוי מדירה ניתן להוציא לפני שתם חוזה השכירות וכמובן שגם בתומו. כיצד משיגים אחד? ראשית מוודאים שעומדת מולכם סיבה ראויה, כגון אי תשלום שכ"ד, אי תשלום ארנונה, השחתת הדירה וכדומה. מה עושים הלאה? ראשית מנסים לפתור את העניין באמצעות שיחה נעימה, ואם זה לא עובד שולחים לדייר מכתב שדן בדבר בקשת פינוי הדירה, לצד אזכור הסיבות שמצדיקות את הצעד החריג. הדייר עדיין אינו משתף פעולה? ובכן אין לפעול בכוח – אין להחליף מנעול, אין לנתק מחשמל וכדומה, אלא פשוט עוברים לשלב הבא, בו מגישים תביעה מידית בדבר פינוי שוכר ובו זמנית דורשים להוציא צו פינוי. באופן שכזה טוב לדעת שניתן לפנות את הדייר בתום חודשיים – גם את הדייר הסרבן ביותר.

צו פינוי לצד תביעה כספית

לאחר שמגישים צו פינוי, ראוי לעצור ולקבל החלטה האם בו זמנית מבקשים להגיש תביעה לפינוי מושכר, ולו בדבר החזרים כספיים מצד השוכר, פשוט כי הדייר הרס את הדירה ועל כן יש להשקיע בשיפוץ, או כיוון שהדייר לא שילם שכר דירה במשך כמה חודשים ועל כן מבקשים תגמול כספי.

הוצאת צו פינוי

מי שמחליט להשיג צו פינוי כנגד הדייר גם צריך לאפשר לדייר להגיש כתב הגנה (לא יאוחר מחודש ימים). הדיון בבית המשפט נקבע יחסית במידי, כאשר התאריך תלוי ביעד האחרון שבמסגרתו ניתן להגיש כתב הגנה – כ30 יום. אם בעת הדיון בית המשפט מחליט שאכן ישנה הצדקה לפנות את הדייר, הרי שנחתם צו פינוי – צו שעל מנת ליישמו יש להיעזר בהוצאה לפועל.

הכדור בידיים של ההוצאה לפועל

ברגע שהכדור עובר לידיים של ההוצאה לפועל היא מעבירה התראה לדייר ומאפשרת לו להתפנות בכוחות עצמו. בהנחה והדייר עדיין מקשה עורף, הרי שרק אז מערבים את המשטרה, צעד שמאפשר לתאם את מועד הפינוי, כאשר הפינוי עצמו עשוי להיעשות בכוח, משמע גם אם הדייר אינו משתף פעולה.

עשיית דין עצמי

אם נחזור מעט אחורה, נציין שאת כל התהליך ניתן להתחיל רק אם תקופת ההשכרה תמה ואין תקופת אופציה עבור המשך השכרה, או לחלופין כאשר ישנה הפרה יסודית, כגון אי תשלום דמי שכירות. פה נחדד שבעלי נכס שמבקשים למנוע מצב מאתגר (מצב שבו דייר מסרב לשלם שכ"ד ובו זמנית מסרב להתפנות) נוטים למצוא פתרון בעשיית דין עצמי. במה מדובר? בתוספת של סעיף לחוזה השכירות, סעיף "פינוי שוכר מדירה". הסעיף מתייחס לאפשרות לנתק מחשמל, ממים, מגז וכדומה, בהנחה והדייר אינו עומד בהתחייבויות שלו. עם זאת, מראש ראוי לדעת שסעיף זה אינו חוקי ועל כן אין זה אפשרי לאכוף אותו, ואף ראוי לדעת שהסעיף עשוי להוביל לתוצאה הפוכה: לגרום למשכיר לשלם פיצויים לשוכר, ולו בשל התנהלות בריונית.

ללא קיצורי דרך

שנסכם? אין חלופה – כאשר מתעוררת סיבה טובה שמובילה לפנות את הדייר, הדרך היחידה היא להגיש במידי תביעה בבית המשפט, ופשוט להשיג "צו פינוי שוכר" – בהצלחה!

למידע נוסף השאירו פרטים

נגישות
אתר פינוי מושכר

לייעוץ משפטי ללא התחייבות השאר פרטים