מהן תקנות פינוי מושכר?

חוק המקרקעין משנת 1969 אומנם ארכאי, אך הוא עדיין החוק שתקף והוא אינו מאפשר למשכיר לתפקד כבעל דין עצמי אל מול השוכר, משמע החוק אינו מאפשר לבעל הנכס לפנות את השוכר ובטח שלא להפעיל כנגדו סנקציות, קרי ניתוק החשמל או החלפת מנעולים, וזאת כי הדין הישראלי אינו רואה בשוכר אדם שפלש באופן אסור לדירה. עוד נחדד ששוכר שכן מבקש לקחת את החוק לידיים, מהר מאוד עשוי לגלות שהמשטרה מוכנה להתערב (להבדיל מהמקרה ההפוך בו מבקשים שהמשטרה תסייע בפינוי השוכר) – המשטרה עשויה לצאת כנגד בעל הנכס שהחליט לפעול לבדו.

פרקי זמן

לצד העובדה שהחוק נוטה לשמור על האינטרסים של השוכר ופחות על האינטרסים של המשכיר, נוסיף ונציין שכן חלה התקדמות חיובית לאורך השנים – משמע אם פעם תהליך הגשת התביעה כנגד השוכר היה אורך כשנתיים, הרי שכיום הדיון מובא לבית המשפט תוך כ- 60 יום (מהיום שבו הוגשה התביעה), ואף כיום התובע יכול לתבוע כספים שמגיעים לו, ולו כי דמי השכירות לא הועברו במשך כמה חודשים, כאשר הליך זה נפרד, משמע כבר אין צורך להשיג את אישורו של בית המשפט עבור השגת "פיצול סעדים".

ממה נובע השינוי החקיקתי?

ראוי להבין שבמשך שנים שוכרים ניצלו את המצב שבעלי הנכס אינם יכולים לעשות יותר מדי אם הם רק יחליטו לא לשלם שכ"ד, ואף שוכרים רבים ניצלו את העובדה שגם אם כן הוגשה נגדם תביעה, הרי שהתהליך התפרש על פני כמה חודשים, משמע התאפשר להמשיך ולהתגורר בנכס מבלי לשלם עליו. מכאן שבמשך שנים מערכת המשפט קרסה תחת עומס הפניות של משכירי דירות – עובדה שהעמיסה על מערכת המשפט ואט אט הובילה את שר המשפטים של אותם ימים (פרופ' דניאל פרידמן) למסקנה המתבקשת שיש להנחיל שינוי.

מסלול ירוק

השינוי המיוחל אכן הצליח לשנות את החוק, ולו במעט. מכאן שכיום בעל נכס שמגיש תביעה לפינוי שוכר מנכס לא יתעכב יותר מ- 60 יום – הבדל משמעותי מבחינת זמנים. כמו כן, כיום כל עוד התביעה זוכה לשם התואר "תביעה לפינוי מושכר", הרי שהתיק זוכה בכרטיס ירוק: מסלול מהיר לטיפול בבעיה. כיצד אם כן התהליך מתקדם? כל שצריך לעשות זה להעלות על כתב את דבר התביעה ולהציג מסמכים רלוונטיים (חוזה שכירות, מכתב התראה, תצהירי עדויות וכדומה).

הדיון הראשון הנו הדיון האחרון

מצדו של השוכר, הוא זכאי ל- 30 יום להגיב, ובתום מועד הצגת כתב ההגנה בית המשפט קובע מועד בו יועלה הנושא לדיון, וכאמור הפעם לא יעברו יותר מ- 60 יום (מהיום שבו הועבר כתב התביעה). כמו כן, עוד חידוש שראוי להכיר בו הנו שהדיון הראשון הנו גם הדיון האחרון, כך ששוב מדובר בקיצור הליכים, ולו מתוך כוונה לאפשר לבעל הנכס לשוב ולהרוויח כפי שמגיע לו, משמע כיום החוק פועל לטובת בעל הנכס, פשוט כי יותר מדי שוכרים ניצלו לרעה את הליכי החוק שהונהגו עד כה.

דגשים חשובים

תביעה לפינוי מושכר ניתן להגיש כל עוד לא מדובר בדייר מוגן. כתב תביעה לפינוי מושכר צריך להכיל טיעונים לצד תצהירים של עדי מפתח, אסמכתאות משפטיות, חוות דעת של מומחה וכל מסמך אחר שעשוי להיות קשור לעניין. בנוסף, הנתבע עצמו אינו מורשה להגיב בתביעה נגדית. לסיכום נציין שעל מנת לפעול לפי חוק ולהתייעל, מוטב לקבל ייעוץ של עו"ד מקצועי בנושא. מה עוד? טוב לדעת שכיום החוק מבקש לסייע לבעלי הנכס, עובדה שבין היתר מרתיעה שוכרים להמשיך ולנצל את המצב.

למידע נוסף השאירו פרטים

נגישות
אתר פינוי מושכר

לייעוץ משפטי ללא התחייבות השאר פרטים